Koho se týka povinnost nefinančního reportování?

01.08.2024


V posledních letech se stále více zdůrazňuje význam udržitelnosti a odpovědného podnikání. Nová směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2464, přijatá 14. prosince 2022, přináší zásadní změny v oblasti nefinančního reportování. Tento standard, známý jako Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), ukládá některým firmám povinnost zveřejňovat informace týkající se jejich vlivu na životní prostředí, sociální otázky a řízení (tzv. ESG). Zveřejňování těchto informací se postupně vyrovná úrovni zveřejňování hospodářských výsledků, což reflektuje rostoucí tlak na firmy, aby se aktivně podílely na boji proti klimatické změně a dalším negativním vlivům na společnost a životní prostředí. 

V tomto článku se podíváme na to zda se povinnosti týkají i Vaší Firmy a do jaké míry.



1. Fáze: 1. část velkých podniků

První podniky budou vykazovat ve svých reportech informace za kalendářní rok 2024. Tato fáze se týká všech velkých účetních jednotek, které jsou subjektem veřejného zájmu s průměrným počtem zaměstnanců nad 500. 

Dle zákona č. 563/1991. Sb., o účetnictví se za subjekt veřejného zájmu považují  "Účetní jednotky, které jsou obchodními společnostmi a jsou emitenty investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu" nebo které jsou: 

  • bankou podle zákona upravujícího činnost bank nebo spořitelním a úvěrním družstvem podle zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních družstev,
  • pojišťovnou nebo zajišťovnou podle zákona upravujícího činnost pojišťoven a zajišťoven,
  • penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňkové penzijní spoření, nebo
  • zdravotní pojišťovnou.

Dále do této kategorie spadají také mateřské společnosti velkých skupin firem s průměrným počtem zaměstnanců vyšším než 500.


2. Fáze: 2. část velkých podniků

V další vlně budou reporty zveřejňovat všechny ostatní velké účetní jednotky a ostatní mateřské společnosti velké skupiny účetních jednotek. Za velkou účetní jednotku se dle zákona o účetnictví považuje každá společnost která překročí minimálně dvě ze tří následujících kritérií: 

a) aktiva celkem 500 000 000 Kč (20 mil. eur),

b) roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč (40 mil. eur),

c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 250.

*za velkou společnost se považuje automaticky každá spoelčnost veřejného zájmu.

Tyto společnosti budou muset reportovat informace z kalendářního roku 2025 a je v jejich zájmu se tématu věnovat co nejdříve. 


3. Fáze: kótované společnosti 

V předposlední vlně poviného reportování se nachází malé a střední kótované společnosti a kaptivní pojišťovny. Za kótované společnosty se považují společnosti uvedené na oficiální burze, jejíž akcie jsou "kotovány" a dostupné k obchodování veřejností. Tyto společnosti jsou povinny reportovat data za rok 2026.


4. Fáze: třetí země 

V poslední fázi se povinnost rozšíří z podniků v rámci EU také na podniky a pobočky ze třetích zemí, které budou reportovat informace za rok 2028. 


Netýká se Vás povinnost přímo? 

Možná si myslíte, že pokud se Vás reportování a směrnice netýká přímo osobně máte vhráno a s reporty se nemusíte zabývat. To ale není 100% pravda. Společnosti, kterých se nařízení týká nebo týkat bude mají mezi požadavky, které v reportu budou zpracovávat také jejich Hodnotový a Dodavatelský řetězec. Budou tedy požadovat informace o tom jak se jejich dodavatelé k otázkám udržitelnosti staví. Pokud tedy máte mezi svými odběrateli či klienty velké společnosti, pravděpodobně je budou tyto informace zajímat. 

Vypracovaný report o udržitelnosti bude tedy pokládán za velkou konkurenční výhodu. Velké společnosti si totiž budou muset mezi dvěmi stejnými stejnymi nabídkami vybrat právě tu, která na udržitelnost myslí. 

Mimo požadavky evropké unie je pro firmu konkurenční výhodou zajímat se o udržitelnost, společenskou odpovědnost a životní prostředí konkurenční výhoda sama o sobě. 

Vzhledem k trendům 21. stroletí bude brzy nezbytné, aby se firma v konkurenčním prostředí zabývala otázkami životního prostředí. Image "green company" je skvělý marketingový krok a report o udržitelnosti může být posílením Vaší image vůči společnosti i státu.  Firma, která otevřeně komunikuje své udržitelné aktivity, získává lepší reputaci mezi zákazníky, obchodními partnery a investory.

Zpráva o udržitelnosti je silný marketingový nástroj, který ukazuje, že firma dbá na odpovědnost a přispívá k řešení globálních výzev, jako je změna klimatu. 

A stojí za to si ji vytvořit!