Dodavatelský řetězec jako nejdůležitější pojem v podnikání po roce 2025

09.10.2024

O nové směrnici evropské unie CSR(D) už jsme mluvili minule. 

Důležité je uvědomit si důležitost tzv. hodnotových řetězců. 

Každá firma, která něco vyrábí, prodává nebo nakupuje je součástí hodnotovéh řetězce. Hodnotový řetězec (anglicky value chain) v kontextu CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) a ESG (Environmental, Social, and Governance) zahrnuje všechny kroky a procesy, které podnik provádí, aby vytvořil svůj produkt nebo službu. 

To znamená, že do hodnotového řetězce Vašeho výrobku patří Vaši dodavatelé a jejich dodavatelé a dodavatelé Vašich dodavatelů a podobně, ale také Vaši odběratelé pokud Váš podnik stojí na principech B2B. 

V rámci CSR(D) se ty společnosti, kterých se bude povinnost týkat ze zákona budou muset samy sebe ptát, zda jejich hodnotový řetězec ctí hodnoty ESG. Jak a zda vůbec se staví k udržitelnému rozvoji, společenské odpovědnosti nebo k životnímu prostředí jako takovému.  Firmy s povinnosti provádět nefinanční reporting budou muset být v těchto otázkách a informacích transparentní. Budou tedy v budoucnu požadovat od svých dodavatelů či odběratelů aby s nimi sdíleli stejné hodnoty (ESG). 

V rámci udržení konkurenceschopnosti budou muset firmy, kterých se CSR(D) netýká podnikat kroky k tomu, aby hodnoty ESG v jejich podnikové kultuře existovaly. 

Koho se týká směrnice CSR(D)?